المبرمج المحترف

Every Thing About Windows Secrets .. Regisrty Secrets , Graphics , Programming , Hacking , Programs .

بسم الله الرحمن الرحيم

درسنا اليوم خارج نطاق البرمجة لانه يعتبر مهم وهو عن كيفية فتح الياهوماسينجر يعنى فتح اكتر من ايميل اكثر من مرة فى نفس الوقت بدون اى برنامج !!..
نبدا بسم الله ...
نفتح قائمة ابدا (ستارت) وبعدين نختار "رن" زى ما انت شايف فى الصورة حيطلعلك مربح حوار اسمه Run







او تريح دماغك وتدوس على ..


العلامة الموجودة بين R + Ctrl & Alt





فى كلتى الحالتين حتظهر الصورة دى نكتب فى المربع اللى موجود RegEdit





عشان يفتح الريجسترى"سجلات النظام" Registry
زى ما انتا شايف ف الصورة كدا


وبعدين ...



ننزل تحت بالعجله بتاعت الماوس وندوس على مفتاح اسمه Software


انزل بالعجله بتاعت الماوس لتحت لحد متلاقى مفتاح اسمه Yahoo


دوس عليه زى م فى الصورة حتلاقى فى مفتاحين واحد اسمه GUID والتانى اسمه Pager

وبعدين


زى ما فى الصورة دى



وبعدين


بعدين اضغط كليك يمين فى اى مكان فاضى زى كدا ...



حيظهرمفتاح زى ما ف الصورة كدا ...





عشان نغير اسمه ندوس كليك يمين عليه ونختار Rename ونسميه Plural
بعد كده


حيظهـر ...







* ملحوظة
للتفعيل نضع القيمة 1 ولعدم التفيعل نضع القيمة صفر .
كدا انتا تقدر تفتح اكتر من ايميل فى نفس الوقت .
نراكم فى الدرس القادم اى تعليق او استفسار برجاء كتابته على المدونة او على الايميل
O.SpiderHack

By OMAR MOHAMED

13 يا تعلق يا تتعلق ؟؟!!:

جنّي said...

السلام عليكم

مدونتك واعدة وموضوع جيد نحاول تطبيقه إن شا الله

dina said...

و الله جهد جامد جدااااااا و معلومات مفيدة بجد
الف شكر

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

جزاكم الله خيراً على هذا الدرس الرائع

Asmaa mahaba said...

بصراحه جزاك الله كل خير روح يا شيخ ربنا يجعلك فى كل خطوه كمبيوتر ...وعلى كل طربيزه لاب توب سونى
تحياتى ليك سومه_87

catroz said...

انا جيت اهو
بس اتلغبطت فى النص يعنى
كنت عاوزة اعرف بس انت متعلم الحاجات دى منين

مش عارفه ليه حاياك كليه حاسبات و معلومات جامعه عين شمس
ههههههههههههههه

المهم

دلوقتى ممكن نفتح اكتر من مسنجر فى نفس الوقت .. مسنجز بلس
بدل الشغلانه دى
بس عموما حلوة الفكرة ..

Unknown said...

سومه..

هههههههه
لوعاوزه اى حاجه فى الكمبيوتر انا تحت امرك
نورتينى بجدوالله شكراا على الكومنت العسل دا

Unknown said...

catroz
شكراا اولا على الكومنت دا

تانى حاجه انا بفضل الله متعلم الحاجات دى مع نفسى يعنى من الكتب وكده انا بحب اقرا كتب كمبيوتر اووووى وبعدين الفيجوال بيسيك دا حياتى اساسا

تالت حاجه.. المسنجر بلس دا برنامج على ما اظن ولو غير كده قوليلى
المهم البرنامج دا فكرتو انه يعمل الزاراللى احنا عاملينه اللى اسمه Plural
وبعد لما البرنامج دا يتشال او تنزلى ويندوز جديد كل حاجه بتروح زى ما كانت ف الطريقه دى اساسا هيا فكره البرنامج
وموضوع كليه حاسبات ونظم معلومات دا
ان مش ناويه انا ان شاء الله ناوى هندسه اسكندية قسم كمبيوتر..
على العموم انتى بجد شرفتى مدونتى ونورتيها شكراا لمرورك....
عمر

Asmaa mahaba said...

اشكرك محترف لو عاوزه حاجه فى الكمبيوتر اقولك!!!
يا راجل دا انا عاوزه الكمبيوتر من اوله لاخره هههههههه
انا مييييييح لولا واحد الله يكرمه اسمه الدكتور مصطفى متعرفوش انت كان بيكتب فى تخاريف مجنونه قصص عفاريت
كان زمانى بكلم نفسى
هو اللى نجدنى زمان فى موضوع الكمبيوتر دا
عقبال ما اشوفك زيه كدا
وشكرا على العرض الجميل دا اوعدك ان شاء الله لو احتاجت شىء اقرفك بس اياك الاقيك بالك طويل زيه
تحياتى ليك وانا قلتلك عندى ايه قصه 87 دى هههههه بالتفصيل
ما تشيل التاكيد بتاع الحروف دا عشان يبقى اسهل..؟؟؟ومتقلقش ان شاء الله محدش حيشتمك
سومه_87

Unknown said...

هههههههه
انا والله مش فاضى حتا عشان اشيه بس من عنيا حشيلو دلوقتى

Unknown said...

سومة

اقرفينى ف اى وقت انا عاوز اخد ثواب يا شيخه....

ومتخفيش انا بالى طويييل اووووى

باين من الدروس حتى...
.
لان عشان تعملى درس زى دا وتعملى الصورة دى بتاخد مجهود فظيع..

لانى الصور دى انا اللى عاملها كلها من على جهازى
يعنى بعمل خطوه خطوه واصورها ببرنامج كدا وبعدين ادخلها برنامج فوتو شوب عشان البرواز وبعدين ادخلها برنامج اسمه RealDraw
عشان الكلام والاسهم وكدا...

بس اتمنى بس انك تبعتى اى سؤال انا تحت امرك لو حتبعتى ع المدونه او على ايميلى مش حتفرق ودا ايميلى اللى بفتحه ليل نهار
O.SPiderHack

شكرا لتعليقك

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

جزاك الله خيرا لهذا الشرح الوافى
تحياتى لك

EMMY BABY said...

لالالالالالالالالالالالا

دانت فعلا عبقرى

دانا كان نفسى من زمان افتح كذا ايميل مع بعض

لا بجد ياعمر انت رائع

تحياتى

ايمى

جروب الاسلام said...

السلام عليكم
دلوقتى انا عملت ده كله ازاى افتح بقى اكتر من اكييل مش فاهمه