المبرمج المحترف

Every Thing About Windows Secrets .. Regisrty Secrets , Graphics , Programming , Hacking , Programs .

بسم الله الرحمن الرحيم

اول حاجه.. كل سنه وانتم طيبين رمضان دخل علينا فجأة

وقابلتنى مشكلة !



قبل الفطار ساعات ببقا قاعد بعمل حاجات على الكمبيوتر .. ويجى الفطار و مينفعش اسيب الكمبيوتر شغال او اطفى الكمبيوتر






لو سبته شغال .العيال الصغيرة حيبوظوا كل حاجه






طب اعمل ايه ؟؟؟






لقيت الحل و من الويندوز





...






طب ايه الحل ..؟؟؟؟






انى اطفى الجهاز والبرامج اخليها شغاله زى ما هيا ..






ههههههههه إزاى ؟؟..







طب اعملوا معايا الخطوات اللى جايه دى وانتو تعرفو ..














1- افتح كنترول بانال Control Panel
















Start >> Control Panel


2- ونختار Power Options



حنلاقى الشاشة دى اتفتحت
































3- نختار Hibernate






ونحط علامة صح فى Enable Hibernation










4- وبعدين ندوس

بس كدا .. ؟؟؟
اصبر بس ...













طب احنا دلوقتى فاتحين 5 برامج ومش عاوزينهم يتقفلوا حتى لو قفلنا الجهاز والفيشة اتشالت..؟؟






جينا بقا للتنفيذ ..



بعد كدا اختار
Turnoff Computer
من Start
يعنى كأنك حتقفل الجهاز خالص






المهم حتظهر كدا












نضغط ضغطه طويلة على الشيفت


حتلاقى بدل ما كان مكتوب Stand By بقا مكتوب Hibernate




ندوس على Hibernate .....ونستنه لحد ما الجهاز يقفل ونشيل الفيشة ونقوم نفطر


ولما نخلص نشغل الجهاز عادى جدا حتلاقى البرامج اللى كنت فاتحها زى ما هيا..


بس ممكن تلاقى برنامج زى الريال بلاير اول ما تيجى تعمل Hibernate يروج مطلعلك رسالة



-*ملحوظة*-


ممكن تلاقى زرار ال Stand By غير فعال يعنى مش نشط يعنى مش ينفع تدوس عليه


نيجى بقا للمشكلة دى.حلها بسيط جدا ..وهو انك تحط اسطوانات التعريف بتاعت الجهاز وتعرف الفيجا ..


تحياتى


يارب يكون الدرس عجبكم ..مستنى تعليقاتكم


وعندى طلب واحد بس ....انكم تدعولى بظهر الغيب –مش ف التعليقات بس ها- بس ف وقت الفطارقبل ما تفطر


على طووول ..عشان الوقت دا الدعوه مستجابة فيه ..

55 يا تعلق يا تتعلق ؟؟!!:

Anonymous said...

what happened to the other one?

حسن حنفى said...

والله انا فعلا محتاج البوست ده

لاني فعلا ساعات بقفل غصبن عني

شكرا

TIMMY !! said...

ايه ده ..

أخيرا في الأول مرة :)

كل سنة انت طيب يا عمر ..

و رمضان مبارك عليك ..

و شكرا جزيلا على المجهود اللي بتبذله في الشرح ...

أنا كنت نفسي أعرف الهيبرنيت و الستاند باي بييجو منين لم ايكونو مش نشيطين ...

بس ألف شكر ..

و ما تنساناش من الدعاء انت كمان :)

علشان يقول لك الملك آمين و لك بمثل

EMMY BABY said...

عودااااااا حميداااا يا عمر

وحشتنا بوستاتك وشرحك المبسط

ربنا يكرمك ويحققلك احلامك كلها ان شاء الله


كل سنة وانت طيب

وربنا يوفقك

تحياتى

اختك ايمى

Unknown said...

in dollar we turst :

I Don't Care !

Unknown said...

حسن حنفى :

بصرة


هههههههههههه


انا كمان ببقامضطرانى اعمل كدا

عشان بابا بيقولى قوم نام

هههههههههه


كل سنه وانت طيب

Unknown said...

Timmy :

كل سنه وانت طيب


لو سمحت ممكن ايميلك ؟؟؟


على فكرة حكاية الستاند باى اللى مش نشطة دى


كنت حتجنن واعرف ليه ؟
بس سألت عليها وعرفت انها من تعريفات الفيجا


تحياتى ليك

وكل سنه وانت طيب ...

Unknown said...

emmy :

عودا حميدا يا ايمى

فيين تعليقااااااااااتك من زمان

وحشتينا ..ههههههههه


مقولتيش رأيك برده...مااااااااااشى








على العموم المسامح كريم

سلميلى على نوور بقالى كتير مش بشوفها





كل سنه وانتى طيبة



تحياتى

EMMY BABY said...

ياعمر تعليقى معروف انت مدونتك بالنسبة مفتاح لكل لغز او مشكلة بتقابلنى على الكمبيوتر

تحياتى

ايمى

وردشان smilyrose said...

مش بقلك يا عمرو انك احلى حاجة حلوة فى رمضان

دايما بتلاقى حلول لمشاكل كتيرة

انت عارف يا أصغر مبرمج انك بتفكرنى بنفسى

كنت دايما بدور على حل غير معروف

المهم شكرا على حلولك الجميلة

ورمضان كريم

أختك smilyrose

وردشان سابقا

Unknown said...

إيمى :

بكاااااااااااشة اووووووووى

ههههههههه

ماشى يا أيمى بس خلينا نشوفك ع النت بس

وسلمى على نورى

سلام

Unknown said...

SmilyRose :

شكرا لمرورك يا وردشان سابقا ..ههههه

شرفتينى

كل سنه وانتى طيبة

انا بفكرك بنفسك ؟؟؟؟

انا بس بحب الاسرار بتاعت الكمبيوتر

يعنى الحاجات الخبيثة اللى مش كتيير عارفينها

هههههههههه


تحياتى ومتغبيشششششش تانى عاوزين نشوف تعليقاتك دايما

كلمة said...

جزاك الله خيرا على هذا المجهود
يمكن انا كنت عارف الابشن ده بس عمرى ما استخدمته
بس هجربه علشان خطرك
وياريت تشرفنى على ندونة العائله

my-seada.blogspot.com

Unknown said...

أسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار
ومبروك عليك شهر رمضان

Unknown said...

أسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار
ومبروك عليك شهر رمضان

كـــيــــــــارا said...

اششششششششششطه موضوع تحفه بجد

سفروتة said...

والله يا ابني انت كنز للغلابةاللي زيي

تسلم يا عمر بجد علي موضوعاتك ودروسك الجميلة دي

كل سنة وانت طيب

ورمضان كريم

صفا سارة said...

رمضان كريم يا عمر
وماشاء الله عندك معلومات كتيييير عن الكمبيوتر ربنا يوفقك كمان
:)

صفا سارة said...
This comment has been removed by the author.
طلاب من أجل مصر said...

كل سنة وانت بالف صحه وعاافيه يا عمر
والى الله اقرب

ربنا يتقبل منا الصيام والقيام وسائر الاعمال

.........
اااه الدرس ده كنت بدور من زماان ازاي اجيب الخاصيه دي ..انى اضغط شفت ويتغير وضع استعداد الى اسبات

بجد موضوع جميييل ومفيد جدااا

ربنااا يسعدك يااارب ...ويحفظك ..ونشوفك مهندس كبييير

تحياتي

Unknown said...

كلمة :

شكا لييك يا بسام على مرورك

شرفتنى بجد...

ههههههه

حتجربة عشان خاطرى وحتدعيلى

تحياتى

Unknown said...

نهر الحب :

أليك يا من اخصة بدعاء لا اخفية .....لا أبقى الله لك زنبا الا ويمحيه ولا هما الا ويجلية ولا خيرا الا واليك يهدية

أسأل الله الذى سألتيه ..الذى لا يرد التائبين..الذى اشرقت الشمس بنور وجهه الكريم...وبفضلة اصبحت انا على ما فيه..وبمنته التى من على بها وجعلنى من المسلمين..ان يسقيق من يد الرسول الكريم شربتة لا تظمئين بعدها أبدا ..

Unknown said...

باقى الردود فى وقت لاحق

Tamer Alhosiny said...

عزيزي المبرمج المحترف
موضوع جميل
ربنا يجعله مفيد لكل الناس يارب
وفكرة كويسة

انا طبعا مش هستفيد منها
لاني بطلت استخدم ويندوز اصلا من اكتر من سنة
وانا بستخدم حاليا ويندوز سفن
عقبال كل المدونين

تحياتي
تامر الحسيني
انسان عاشق حر

انى احبكم فى الله said...

المدونه تدل على انك مبرمج محترف ورمضان كريم

Unknown said...

كيار :




ههههههههه


اجيب رغيفين واجيلك...هههههههههه



كل سنه وانتى طيبة

Unknown said...

نورررررررررى :

يااااااااااه وحشتنا تعليقاتك

فينك...مش باينه ليه ..


كل سنه\ وانتى طيبة يا نور


خلينا نشوفك يا غلبانه...ههههههههه

Unknown said...

صفا :

دى اول زيارة وانا\ سعيد بيها جدا




ويارب تتكرر

كل سنه وانتى طيبة

Unknown said...

سارة _ عبد الهادى





كل سنه وانتى طيبة يا سارة انتى وعبد الهادى ...


اكييد الموضوع دا نفعك ..ههههههههه


يارب يحقق لك كل امانيكى ..




تحياتى

Unknown said...

تامر الحسينى :

شرفتنى ..

ويندوز

Windows seven ultimate m1

على فكرةانا بشتغل بيه برده

وفيه هيبرنات برده


تحياتى
وكل سنه وحضرتك طيب

خالد فوده said...

مبرمج محترف بجد
جزاكم الله خيرا
عاوزييييييييييييييين كمان مش تتأخر علينا
سلاموووووووووووووووز

احمد اشرف said...

ايه ده مبرمج محترف لا اجمل ولا اروع
مستنى حجات تانيه كتيييييييييير
تحــــياتـــــى

لؤلؤة الاسلام said...

ما شاء الله فعلا مبرمج محترف
ما شاء الله
بجد انا مبهرة جدا بس عندى سؤال
ايه الفرق بينه و بين ستاند باى
يعنى بس شد الفيشة

و كل عام و انتم بخير
رمضان كريم

و تحيااااتى

Unknown said...

خالد فودة :

ربنا يباركلك وشكرا على الرد ...

وسرعة الاستجابة .

كل سنه وحضرتك طيب

تحياتى

Unknown said...

احمد أشرف :

اول زيارة وبجد انا سعيد بيها جداااا
وياريت نشوفك كتيير


تحياتى

Unknown said...

خديجة محسن :

شرفتينى بجد وياريت يدوم التواصل

بصى بقا
الفرق ما بينها وما بين الستاند باى

الفيشة زى ما قلتى بالظبط

والاستاند باى بتبقا مستهلكه كهربا اكيد
ولجهاز بيبقا مفتوح بردة

ولو شلتى الفيشة كل حاجه راحت

بس كدا

كل سنه وحضرتك طيبة

وياريت نشوفك دايما

Ahmed Fahmy said...

مبرمج باشا
فعلا حكاية الهايبرنيشن دي مفيدة جدا جدا
و علاطول بعملها
جامد شرحك المبسط استمر بقي و كل سنة و انت طيب

بنت سيناء.. said...

معلومات مجانية مفيدة


وان كنت اشك انها مجانية!!!انت بترشينا عشان ندعيلك عموما هندعى

Butterfly said...

لأ بجد شرحك جامد حدا وانا واللى زيى محتاجين الحاجات دى والخبرات اللى زيك دى جدا .

ياريت تدخل على الينكات اللى انا حطاها فى البلوج بتاعى (my world )
دول ناس هتستفيد منهم كتييييير جدا

تحياتى

mregypt7 said...

السلام عليكم
كل سنه وانت طيب يا عمر
ورمضان كريم
ده ايه ده بقه ياهندسه
اوعى يكون زى ما بيقولوا
لا سحر ولا شعوزه تعالى معايا وجرب بنفسك
بوست جامد وانشاء الله نحاول نجربها
يالا تحياتى ليك يا عم المبرمج

Unknown said...

احمد فاهمى باشا :

شكرا لتعليق مع انك عارف الطريقة ..


كل سنه وانت طيب ..

تحياتى

Unknown said...

بنت سيناء:

اول زيارة ...وانا سعيد بيها جدا


اه اهم حاجة الدعاء بظهر الغيب ..

المقابل بتاعوا الدروس ...ههههههههه


كل سنه وانتى طيبة
تحياتى

Unknown said...

butturfly :

شرفتينى بجد

وياريت نشوفك دايما انا حروح جررى على اللينكات ..

شكرا ليكى

كل سنه وانتى طيبة

تحياتى

Unknown said...

مستر ايجيبت :

ولا سحر ولا شعوذة ...هههههه
ايه ياعم هوا انا بحضر جن

ههههههه

على العمومجرب وقولى الجهاز قالك ايه ..

تحياتى

PrInCeSS BeRy said...

المبرمج الجامد ما شاء الله عليك ربنا يعينك انت موهوب بجد ربنا يحميك تحياتى لك ولمدونتك ولبوستاتك المفيدة

Unknown said...

bery :

ِشكرا ليكى ..بس كدا انا مدخلتش ف اى حاجه من البرمجة ولا جيت جنبها ..انا بس بهىء انى اشتغل ف البرمجة ..

شكرا ع التعليق وعلى اهتمامك ..

كل سنه وانتى طيبة

dina said...

ههههههههه
لايق البوست على رمضان اوى
تحياتى

vamomito said...

متعرفش انا كنت محتاج الحركة دي قد ايه
ألف شكر
طول عمرك معلم

Special Designer said...

حبيبي
أنا بعلق على موضوع متأخر أوووووي عارف

بس بجد بجد
جميل جدددددددددددا

زمان كانت ال
Hebernate
بتظهر لوحدها عندنا

بعد كدة بقت
Stand by

هههههههههههههه
ما علينا
الكمبيوترات بتكبر وتخرف


ربنا يوفقك في دراستك يا رب

سلام عليكم
Special Designer

Special Designer said...

اه
بقولك
أنا حسجل مدونتك عندي هه
موافق ؟؟

Special Designer

Anonymous said...

أنا لما كنت شغال على فيستا في الاول الحركة دي كانت بتخدمني جامد

وزعلت عليها لما رجعت للاكس بي تاني

مكنتش اعرف انها موجودة فيه

بجد بجد ربنا يجازيك كل خير

Anonymous said...

http://www.achildsplace.org/banners/tramadolonline/#3950 buy tramadolwith cod - tramadol 100mg

Anonymous said...

http://www.achildsplace.org/banners/tramadolonline/#6568 tramadol online cod - buy tramadolno prescription overnight

Anonymous said...

http://www.achildsplace.org/banners/tramadolonline/#2592 buy tramadolwith cod - buy tramadol overnight shipping

Anonymous said...

http://www.achildsplace.org/banners/tramadolonline/#5705 buy tramadol in florida - buy tramadol online cod overnight