المبرمج المحترف

Every Thing About Windows Secrets .. Regisrty Secrets , Graphics , Programming , Hacking , Programs .

Saturday, September 13, 2008

وداعا للشاشة الزرقاء


بسم الله الرحمن الرحيم






قبل ما ابدا الدرس بتاع انهارده




حبيت اقول


Beating Heart

Heart Beatانى احبكم ف اللهBeating Heart
Love Struck

SmoochersKissing


يمكن فكرة الاعتزال دى جت ف بالى ومكنتش عاوزه تروح بس صدقونى انا معرفتش اسيبكم ..معرفتش مفتحتش المدونة ..معرفتش مفكرش ف موضوع جديد انزله ..معرفتش انساكم وانسى تعليقاتكم ..معرفتش اسيبكم كدا من غير ما اقولكم سبب الاعتزال

بس صدقونى انا اتغلبت على اى حاجه تقف قدامى انى ادون تانى بما فيها الدراسة ..


المهم بقا انا بتعذر لكم عن اللى فات وياريت نبدأ صفحة جديده

نبدأ بقا الدرس ..

وداعا للشاشة الزرقاء !!

مين منا كل شوية ينزل ويندوز عشان بتظهرله شاشه زرقا فيها كلام كتير كدا !...

مين كل اما ينزل برنامج معين تظهرله الشاشة الزرقا دى

اكيد ان مكنش كلنا يبقا اكيد معظمنا

دلوقتى تعالى نعرف هيا سببها ايه وحلها ايه إن شاء الله

نسمى الله ونبدأ

(1)


STOP: 0x0000000A



IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL






السبب : الرسالة دى بتظهر لما بيكون فى تعريفات Drivers مش متوافقه مع نظام التشغيل اكس بى أو فى فيروسات أصابت ملفات النظام .

العلاج : 1.أتأكد ان جهازك مفهوش فيروسات .


2.وتشيل أخر تعريف عرفته على الجهاز وحط بداله تعريف متوافق مع ويندوز XP


حتقولى ازاى وكل ما افتح الجهاز تطلعلى الشاشه دى ..


بص يا سيدى اول حاجه لما الجهاز يجى يفتح افضل دايس على F8 بعد كدا حتطلعلك شاشة سودا فيها اختيارات كتيرة ..اختار

Safe Mode



واستنه شوية حتظهرلك شاشة سودا مكتوب فيها من الاربع جوانب

Safe Mode


وحتلاقيه بيدخل ع الويندوز عادى وبعدين اعمل الخطوات اللى فوق .. واعمل ريستارت للجهاز

(2)
STOP: 0x0000001E
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED



السبب : الرسالة دى بتقول ان فى برنامج او تطبيق وصل الى الذاكره غلط

وممكن يكون السبب تثبيت تعريف Driver غير متوافق مع ويندوز XP .


العلاج : لازم تشيل اخر تعريف Driver حطيطه ع الجهازعلى الجهاز , ودور على تعريف تانى متوافق مع ويندوز Xp .



(3)
STOP: 0x00000050


PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA




السبب : احد البرامج أو التعريفات غير متوافقة مع ويندوز Xp .


العلاج : قم بإزالة أخر برنامج أو تعريف قمت بتثبيته .


(4)
STOP: 0x0000007B



INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE




السبب: الرسالة دى بتظهر لما الويندوز ميقدرش يتعرف على اقسام الهارد ديسك (الأسطوانه الصلبه )ودا لما بنيجى نفتح الجهاز.
العلاج : عليك عمل اصلاح للويندوز باستخدام خاصية
Recovery Console


Recovery Console

طبعا حتقولوا يعنى ايه


يعنى ننزل ويندوز عادى بس بشرط لما يجى يطلب ان احنا نفرمت السى مثلا عشان ننزل عليها الويندوز بدل اما نضغط


F


نضغط حرف ال

R

كدا حيصلح الملفات البايظة ويرجع الويندوز احسن مما كان


(5)


STOP: 0x0000007F

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP


السبب : بتظهر الرسالة دى لما بيكون موجود مشكله فى المكونات الماديه Hardware , وغالبا سببها عطل فى الذاكره RAM
أو نتيجه لارتفاع درجه حرارة المعالج
Processor

العلاج : أتأكد أن مروحة المعالج بتشتغل كويس ومش واقفه, وبعدين جرب شرائح ذاكره تانيه .
أو اعمل فحص للرامات ..وشغلها عند حد تانى شوفها شغاله ولا لا ..



(6)
STOP: 0x0000009F
DRIVER_POWER_STATE_FAILURE



السبب : الرسالة دى بتظهر لما بيكون فى مشكلة حصلت فى اخر مرة قفلت فيها الجهاز , وبيكون سببها تعريف أو برنامج مش متوافق مع XP وغالبا بتظهر فى الرساله اسم البرنامج أو التعريف اللى اتسبب بالمشكله .


العلاج : شيل اخر تعريف او اخر برنامج نزلته , ودور على تعريف متوافق مع XP .



(7)
STOP: 0x000000D1
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

السبب : بتظهر الرساله دى أثناء القيام بتثبيت ويندوز Xp وبيكون سببها مشغل Driver مش متوافق مع اكس بى .

العلاج : دور على كل تعريفات جهازك والمتوافقه مع ويندوز XP .




(8)
STOP: 0x000000EA
THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER



السبب : بتظهر الرساله دى لما تيجى تركب كارت شاشة جديد مش متوافق مع ويندوز XP ,

أو بسبب تثبيت تعريف للكارت اللى عندك ومش متوافق مع إكس بى .

العلاج : عرف كارتة الشاشة من جديد بس بتعريف متوافق مع إكس بى ,

ولو متحلتش المشكلة دى يبقا ترمى كارت الشاشه ف اقرب اونيكس ولا خلاص مبقاش فى اونيكس ...المهم اشترى واحده جديده وريح دماغك .




(9)

STOP: 0xC0000218
UNKNOWN_HARD_ERROR



السبب : مشاكل فى الهارد زى الباد سكتورز أو لما بيتعرض لصدمه قويه .



العلاج : قم بفحص الهارد من الـ Badsectors

ب أى برنامج بيعالج الباد سكتور

وطبعا لازم الاول تدخل على النمط الأمن

Safe Mode

من

F8


(10)


STOP: 0xC0000221

STATUS_IMAGE_CHECKSUM_MISMATCH



السبب : بتظهر الرسالة دى لما بيكون فى عطل في ملفات النظام , وبتظهر ف الرسالة اسم الملف اللى سبب ف المشكلة

العلاج : خش ف خيارات بدء التشغيل بالضغط على مفتاح F8 فى بداية التشغيل


قم باختيار Last Known Good Configuration عشان تشغل الجهاز وفقا لأخر إعداد جيد معروف عند النظام .


أو ابحث عن الملف اللى سب ف المشكلة و شيلة ونزل بداله واحد جديد.


يارب يكون الدرس عجبكم


ومتزعلوش منى ..


مستنى تعليقاتكم


تحياتى




115 يا تعلق يا تتعلق ؟؟!!:

حسن حنفى said...

اخيرا يا مان

ومش كنت هتقدر زي ما قولتلك

;)

اللي يدخل التدوين مش يعرف يخرج بسهوله

EMMY BABY said...

لالالالالا حسن حنفى لحق اول تعليق

مبروك يا عمرو عودتك للمدونة

كويس انك عدت لصوابك وان شاء الله هنبدأ صفحة جديدة

ومبروك مرة تانية

حتى وانت لسة راجع رجعت بايدك مليانة وجايب معاك موضوع جديد


تحياتى

ايمى

Anonymous said...

ok. I found an information here that i want to look for.

Anonymous said...

ive done something here to have you a few cents!

TIMMY !! said...

يا نرحب بيك يا عمر باشا ..

أيوة كده ارجع نور الشاشة اللي مش زرقاء و الحمد لله :)

ما تفكرنيش بالشاشة الزرقاء دي الله يخليك ..

أيام ما الرامة اتحرقت كانت طالعالي على طول ..

و ما عرفتش هي ايه ؟؟ غير لما قالوا لي البقية في راماتك :)


و طبعا شكرا على الموضوع يا عمر ..

بس اوعى تقعد تفكر في البوست الجاي و انت قاعد تذاكر ..

امسك نفسك و قول لها مش هفكر في الدونة غير لما أخلص الجزء اللي أنا محدده .. و بعد ما أخلصه أبقى أقعد أفكر و أسرح زي ما أنا عاوز :)

و اسأل مجرب :)

Anonymous said...

help me.

مختار الجندى said...

التدوين ده ادمان



بس انا لقيت له الحل حنط على موقع

بلوجر الصوره اللى على علب السجاير

الجديده ونكتب التدوين ضار جدا

بالصحه ويسبب الوفااه.


لا نستغنى عنك ايها المبرمج المحترف

وردشان smilyrose said...

نفسى الحق اول تعليق مرة


ييييييييييييييييييييه

المهم حمدلله على سلامتك يا مبرمجنا الصغير

نورت مجتمع التدويين اللى كان مظلم بدونك

وطبعا كعادتك موضوعات مهمة

وجت فى وقتها عشان النسخة بتعاتى كالعادة وقعت

ويارب تحترم نفسها وتكمل اسبوع

المهم انى عمالة حسابى ومخلية جهاز احتياطى
للأزمات
ههههههههههههههههه

نورت واياك تفكر تانى فى الرحيل

smilyrose

روح الحب الصادق

كـــيــــــــارا said...

لولولولولولوللللللللي


احلي زغروطه لرجوعك

ايوه كدا ياراجل

ارجع وسط اخواتك


وموضوعك بجد رائع

تحياتي

كيارا

مش لاقية اسم said...

اخيرا يا بشمهندس رحعت اية دة كان لازم تحسسنى بالذنب

المهم الف مبروك واوعى تفكر تخرج تانى من التدوين لحسن والله يا عمر اموتك

كل سنة وانتة طيب

ربنا يبارك فيك

استودعكم الله اتركك فى رعاية الله وامنة

كل سنة وانتة طيب

سلاموز

Unknown said...

حسن حنفى :

عندك حق مش كنت حقدر

على العموم شكرا يا حسن ..بفضلك رجعت برده..بس مش انت لوحدك


ههههههه

سلام

Unknown said...

إيمان :

انا قلتلك لسه منزل بوست الحقى علقى
وقلت لحسن ف نفس الوقت بس هو اسرع بقا

هههههه


عاوزييين نشوفك بقا

اه ع المدونة ها

هههههههه

سلام

Unknown said...

Timmy :

شكرا ليك يا هندسة

الحمد لله رجعنا تانى

ان شاء الله مش حسيب المذاكرة
انا عامل جدول بوستات على مدار 3 شهور دراسه وحاططهم

Draft
فى المدونة
متقلقش

ههههههه

تحياتى

Unknown said...

مختار ::

والله عندك حق
بس التدوين مش ضار بالصحة
هو ضار بالنظر مش اكتر

هههههه


بس اهم حاجه ميشغلناش عن حاجه اهم


تحياتى

Unknown said...

Smily Rose :

ان شاء الله النسخة مش هتودع

بس انتى قليلها عمر بيسلم عليكى والجهاز حيفرقع ف وشك

ههههههههه

مش حفكر تانى متقلقيش

سلام

Unknown said...

كيارا

هههههههههه

انا مش بعرف ازرغط
هههههههه
لو ع الكيبورد ماشى

ههههههههه

تحياتى

Unknown said...

مش لاقيه اسم :


هههههههههه

حتموتينى طب يبقا كدا اعتزلت برده
ههههههه

خلاص المرة اللى جايه تبقى تموتينى عشان اخلص منك

هههههههه

ربنا يباركلك يا رب

مع السلامة فى رعاية الله

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

السلام عليكم
جزاك الله خيرا يارب

طيب استفسار بقى على الماشي
كان ياما كان كان عندي هارد 20 وعليه ذكريات لاسراء بنتي اول ما اتولدت وسبوعها وفجأة الشاشة ازرقت يمين شمال خلاص
جبنا حد يشوفوا قال البقاء لله طب يا عم مش عاوزينه بس عاوزين البيانات اللي عليه
قال نجيبها بطريقة سلاف وعملوا كدة وبرضه ما عرفوش البيانات ينقلوها
ما لهاش حل عندك ينوبك ثواب في البيانات الغالية دي وانا خلاص مش عاوزة الهرد جبت غيره بس البيانات
ممكن تفيدني
ولو حضرتك عندك استعداد تصلحه اجيبهولك ينوبك ثواب فيا لو دة ما يتعبكش ولو لك مكان او عندك حد ممكن تدلني اروح له يفيدني
انا من القاهرة وايضا العاشر من رمضان
يا ترى الحالات اللي شرحتها تنفعني ولا انا حالة خاصة
هنتظرك
جزاك الله خيرا
ورمضان كريم عليك
ومبسوطة عدولك عن قفل المدونة

حياتي كلها لله said...

السلام عليكم
الحمد لله إني جيت بعد مرجعت لإني مكنتش حسمحلك أبدا تعتذر .....
البوست ده هايل ...أنا لسه منزلة ويندوز تقريبا علشان السبب ده
منتظراك عاوزة أسمع رايك في البوست الجديد ....
تحياتي....
د/سلمي

خالد كامل said...

يابنى انت مشكلة
برافو عليك بجد
بس انا ملاحظ ان القالب بتاعك مش معرب ... و مش عارف ده بيضايقك فى الكتابة ولا لأ ...
عامة
ده ايميلى ... لو عوزت تعرب القالب كلمنى
mnaffad@yahoo.com
سلام

خالد كامل said...

ايه ده
دا طلع متعرب
ولا انا اللى اتزاولت ؟
عامة يعنى انا فى الخدمة سواء كان متعرب ولا لأ
:]

تامر الحسيني said...

الحمد لله علي سلامة رجوعك للمدونة
تحياتي واتمني ان دي تكون اخر نزوة في حياتك التدوينية

هههههههههههههههههه

موضوع جميل اشكرك عليه ويمثل اضافة

تحياتي
تامر الحسيني
انسان عاشق حر

Anonymous said...

وانا اللي داخله اتخانق معاك

معلش يا عمر حاجات كتير كانت بعداني عن النت وهرجع ابعد تاني لبعد رمضان ان شاء الله

بس كويس انك رجعت لعقلك ده انا لسه هرص كلام زي الرصاص

ربنا يكملك بعقلك يا جاااااااااامد

مها ميهوووو

Unknown said...

مدونتك مفيدة جدا
كل سنة و انت طيب

Unknown said...

عاشقة النقاب :


فى برامج مختصة بكدا بس لازم اعرف حاجه الاول هو لما بتشغلية بيظهر ايه ..

الشاشة الزرقا ولا بيظهر حاجه تانيه
لو كدا

دوسى F8

كل ثنيتين اول ما الجهاز يفتح حيظهرلك شاشة سودا فيها 12 اختيار اختارى الاختيار رقم 7
لو منفعش جربى ساف مود

لو منفعش نزلى ويندوز جديد


بس للأسف انا من اسكندرية والله لو تحبى اجى القاهرة ..اوك

ههههههههه

بس لو تقولى كل حاجه عن الهاد بشكل مفصل عشان اقدر اجاوب


ولازم اسئلك وانتى تجاوبى

شوفى بقا

اعملى اللى فوق لو منفعش جربى حاجه تانيه

Unknown said...

باقى الردود فى وقت لاحق ....

أية الشقية الشعنونة said...

عبقرينووووووووووووو
جزاك الله خير فينا والله يا عمر
ايوة كده يا راجل ارجع ومتتعنا
برافو يا عمر
تحياتى

مش لاقية اسم said...

عمر
خلاص يا باشا هعلق هعلق متضربش خلاص

انا نزلت البوست
هتعلق ولا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عمر انا مستنية زيارتك

hager said...

تسمحلي اصقف :)
انا بجد سعيده جداا اني اتعرفت علي المدونه الراائعه جداا دي ويارب تستمر فيها علي طووول
بالنسبه للبوست فشكراا جداا علي الطريقه الرائعه دي والحلول كمان
تقبلي مروري

Unknown said...

حياتى كلها :

شوفتى بقا مش بقولك فى ناس بتنزل ويندوز اول ما تشوف الشاشه دى

ودا غلط لان مفيش حاجه اسمها الويندوز وقع ولا سقط ولا ضرب ولا هرب ولا اى حاجه مندى

بالعكس ممكن لو الويندوز باظ نصلحة تانى مفيش مشاكل وعلى فكرة دا موضوع من المواضيع المستقبلية ان شاء الله

تحياتى وشكرا لزيارتك الجميلة دى

Unknown said...

مهيج الجماهير :

ماشى يا عم حسجل ايميلك مش عشان اعرب المدونة عشان نتعرف عليك بس..

تحياتى

Unknown said...

تامر الحسينى :

شكرا ليك

منا رجعت بفضلك برده ..هى هى هى

نزوة

ماشى

سلام

Unknown said...

احسن تستاهل :

يااااااا

اخيرا دخلتى المدونة ..

ربنا معاكى والله انا مقدر الظروف "والجوابات " ههههههههه

بس برده مش حسمحلك متدخليش هنا

لازم كل اسبوع تعليق
كدا يا اماااااااا

ولا بلاش

هههههه

شكرا ليكى

تحياتى

Unknown said...

إترنتاوى ::

شكرا لمرورك الجميل دا ويارب نشوفك دايما

تحياتى

Unknown said...

أية :

شكرا لمرورك يا آية شرفتينى

تحياتى

Unknown said...

مش لاقية اسم :

اه هعلقك عشان اخدتى الاسم اللى فى دماغى

ههههههههه

حروح جرىىىىى

سلام

Unknown said...

Hager :

شكرا ليكى دا انا اللى اسقف بجد
عشان دخلتى

بس مدونتك بجد مفيدة

يارب نشوفك دايما

مـجـنـووون said...

حمدالله علي السلامه
وأن شاء الله نشوف الجديد

معلومات مفيده

بس الوضع الأمن safe mod

لما بحاول أعمله علي الأكس بي مش بتظهر

تقبل مروري
مجنووون

لؤلؤة الاسلام said...

الحمدلله اخى المبرمج الحترف
انك اتراجعت عن فرارك
و فعلا ما شاء الله مبرمج محترف
انا مش عارفة اى حاجة من اللى بتتقال بس بعرف
ههههههههه

وشكرا لك على اضافتى في المفضلة سعدت كثيرا بذلك


و تحياااااااااااتى
رمضان
كريم

Butterfly said...
This comment has been removed by the author.
Butterfly said...

بسم الله ماشاء الله
بجد ما شاء الله عليك يابنى
أنا الحكايه دى حصلتلى كتير أوى وخصوصا مع الاب توب بس مش بيبقى مكتوب حاجه !!!
حتى آخر مرة الراجل اضطر انوا يفرمت الهارد كله ومعظم حاجاتى ضاعت :(

. said...

منورنا و الحمد لله انك رجعت فى كلامك
ازاى جالك قلب تسينا بس
و بعين ازاى كنا هنعيش من غير موضوعاتك اللى بنحبها و اللى انا شخصيا باستفيد بيها
"ولا انت كنت ناوى تساهم فى زياده الاميه الكومبيوتريه"
على العموم منورنا وwelcome back

Unknown said...

مجنوووون :


شرفتنى وياريت اشوفك كتيير

المهم الوضع الامن ممكن ميتعملش بشرط ازا كان فى ف جهازك فيروسات

ف الحالة دىمش حيرضى يدخل ويجيب الشاشةالزرقابرده

تحياتى

Unknown said...

خديجة :


هههههههههه

احسن خليكى مش عارفه حاجه

ههههههههه

لما تطلعلك الشاشة الزرقا دى حتبقى تعرفى ساعتها


*****************

انااللى سعيد انى ضفتك ف المفضة مشانتى

تحياتى

Unknown said...

Butter\Fly :


عندك حق ساعات مش بيبقا مكتوب حاجه وانا معرفتش اجيب صورتها والله على العموم الحل بتاعها Safe Mode


تحياتى

Unknown said...

Aliaawwe :


اخيرااااااااا


فينك من زمان مش باينه

الحمد لله انك كويسة

ربنايكرمك يارب

ايه اخبار اللاب توبتات اللى عندك

شوفيلناواحد كدا

ههههههههههه


تحياتى

بنت سيناء.. said...

مبروك رجوعك لينا يا بطل
انا عندى اسالة عن القالب للمدونة انا جبت قالب html
بس كل ما امسح كود القالب القديم واحط الكود الجديد من عند تحريرhtml
دى مشكلة انا عايزة افجر المدونة

سندس وأمل said...

أنا هأشيل الكمبيوتر وأرميه من

الشباك يا عم الواحد يعمل حاجة

يلاقى مائة حاجة طلعت له زى الأضى

المستعجل أخر ما زهقت رحت شده الفيشه

وريحت دماغى بس طبعا أخوى صلحه

بس متشكرين على المعلومات اللى

بوظتلى الكمبيوتر "مكنت إعتزلة

وريحتنا،بدل ما نبوظ الكمبيوتر

بمعلوماتك"........

أكيد أكيد زعلت أنا عارفه

بس والله أنا بهزر معاك المدونة جميلة

وبما إنى أول مرة أدخل على مدونتك

فإنت أكيد كرهتنى علشان الدبش اللى

عماله أزقله "بس المسامح كريم"


وأنا طبعا مش هأحط إسمى على التعليق

"خمن بقى"

سندس وأمل said...

معلش أنا غبية أظهرت نفسى بدون

قصد "يا خبر أبيض أول دخولى للمدونة

أعمل فى الواد كده ،ده مش هيعتب

عتبت مدونتنا ياد الحوسه ياد الحوسه"

مش إنت اللى إقترحت فكرة إنى أدخل

المدونة عندك إشرب بقى"سندس"

سندس وأمل said...

آه بما إنك المبرمج المحترف ممكن أسئلك سؤال

أنا عايزه أحط كليب سمعى على المدونة

ممكن تقول ليا إزاى "إوعى تكون مش

عارف" "سندس"

Unknown said...

بنت سيناء شكرا لمرورك الكريم

انا مش عارف المشكلة بالظبط ياريت لو توضحى ؟؟؟

يعنى لما بتعملى اضافة Html

وتمسحى الكود بيرجع تانى و لا ايه ؟؟؟

انا مفهمتش السؤال خالص !


ياريت تعيديه تانى

انا مستنى

تحياتى

Unknown said...

سندس اللى خنقتنا ...ههههههههه

ايه يا بنتى دا انا كنت اعتزل احسن

ههههههههه

يااااا ع الاستغلال ..ههههههههه المهم ندخل ف الاستغلال ونجاوب عليه

دلوقتى انتى بتعملى تحرير البروفيل بتاعك بيجيبلك شاشة موجود فيها صورة المدونة الى هيا جنب تعليقكك دى بتاعت البنتين الصغنتتين دووول

حتلاقى موجود كليب سماعى او سمعى حاجه كدا

اتى اللينك بتاع الكليب او الموسيقى دى وحطيه ف الكليب السمعى دا ..دى كدا طريقة التانيه صعبه وطويلة بس بلا نحطى اغانى ها عشان ما اخدش الذنب بتاعك وانا مالى ....


قرفتينى بجد اقصد شرفتينى ههههه

والله انا مبسوط بزيارتك خالص

اتمنى اشوفك كتيير



اه وبلاش استغلال

هههههههه

تحياتى

سلام

بنت سيناء.. said...

بص يا مبرمج

انا لما بدخل على مواقع للقوالب المجانية وبجيب كود html
لقالب معين منها ولما اجى احطها تحت عنصر تحرير القالب وامسح الكود اللى موجود حاليا واحط الكود اللى جبتة واعمل معاينة بتتطلع المدونة كماهى مافى شئ اتغير

دى حاجة والاهم انى من بعد ما غيرت قالب من بلوجر طار عنصر التخطيط اللى بدخل من خلالة واحط اشياء على السايد بار..اية السبب؟؟انا فى انتظار افادتك انا قتيلة الحل فى هذة المدونة

بنوته مجنونة said...

انا عرفة انا وحشة اوووي وبقالي كتير مش بسأل وغيبة كده...وانا كنت انبارح بس قريت ردك علي المرة الاولي اللي كنت علقت فيها علي بلوج ليك
فجزاك الله خيرا علي الموقع كمان عشان عرفت ايه حاجة جديدة وكنت اول مرة اسمع عنها اللي هي لغة الجسد ولما عملت سيرش عليها لقيت موقع جاامد ااوي لمحمد فاروق فيه حاجات ياما بقي لعلم النفس والتنمية البشرية وحاجات كنت محتاجاها اووي فبجد انت كنت سبب في اني القي الموقع ده فجزاك الله الخير كله
واوعي بقه الافكار الغريبة دي وتسيب التدوين وتسبنا والكلام ده بلااااااش ده انت ماشاء الله من الناس المميزة اللي مش بنشفها كتير

بالنسبة للبلوج انا مقرتوش كله بس اوعدك ان شاء الله اقراه لاني نفسي اعرف اكتر في الكمبيوتر لان امنية حياتي ان الكمبيوتر العجيب اللي عندي ده يتظبط كده
بس لو غبت متقلقش ده العادي بتاعي عشان كمان الكلية وكده

Unknown said...

بنت سيناء:


انتى بتعملى اضافة قالب دى غلط



انتى بتدخلى تخطيط وبعدين بتدخلى على اضافة

HTML
وبعد كدا بتمسحى الكود او بتنقليه كوبى وتحطية كوبى ف ورد مثلا عشان لو فى حاجه حصلت غلط يرجع تانى


وبعدين بتعمل كوبى للكود الجديد

وتحطيه بدال القديم

وبعدين تدوسى على حفظ القالب مش معاينه

لان المعاينه بيوريكى الشكل دلوقتى وبس كدامش بيعمل حفظ ف انتى اعملى حفظ

حتلاقى مكتوب ف اعلى الصفحة تم حفظ التغييرات

دوسى على اللينك بتاع مدونتك اللى جنبها


بس كدا حتظهر مدونتك بالشكل الجديد
بس من غير البار اللى فى الجنب ولا الصور ولا اللينكات ولا اى حاجه لان الكود عملك قالب من اول وجديد

بس كدا اتمنى انى ادخل على مدونتك الاقى شكلهااتغير

تحياتى

Unknown said...

احلى حياة

ياااااااا




انتى لسه فاكرة
ههههههههه

فينك من زمان ..المهم انتى عامله ايه ؟؟

عاوز موقع محمد فاروق دا بليييييز

اتمنى انى اشوفك تانى

تحياتى

شموسة said...

مساء الخير ...

- أول حاجة: كويس بجد إنك تراجعت عن فكرة الاعتزال دى ...
- تانى حاجة: انا مش فاهمه اى حاجة من حكايه الشاشة الزرقاء دى ، انا حتى مش بعرف انزل نسخة ويندوز ،،يبقي هعرف الشاشة الزرقاء دى ..
- تالت حاجة بقي: إنى كنت عايزة اعرف منك معلومات عن أسس في البوربوينت لو كنت طبعا تعرف عنه حاجة ...

في النهاية :
بحييك علي مدونتك ، بجد ممتعه ومفيدة
اتمنى التواصل الدائم ...

منتظرة الرد..

تحياتي..
شموسة...

بنوته مجنونة said...

يانهار ياباشا ده انت تأمر
وادي موقع محمد فاروق متأكده انو هيعجبك اووووي وفيه حاجات عن لغة الجسد والبرمجة اللغوية العصبية وعيش حياتك بقي حاجات جميلة جدااا..وهو مترجم للغة الانجليزية
http://2knowmyself.com/arabic/ar/node/2
يلا ياعم اي خدمة اامر والله لو عايز اي حاجة عيني
هروح اقري البلوج بقي واجي تاني

بنوته مجنونة said...

هههههههههههههههههههههههههههههه


انا اتعقدت هههههههههههههه

عمالة اقري اقري اقري اني افهم كلمة
ده انجليزي ده يامرسي هههههههههه

بص معلش هو هتتعب معايا شوية يعني لما اقلك مفهتش حاجة عااادي عدي الحوار لاني لاافقه شيء في اي شيء
اخري اجيب mycomputer
والنت الماسنجر والمدونةو يلا السلامة
بس عامتا انا هظبط نفسي متقلقش من الموقع اللي جبتهوالي..ووحده وحده هفهم ان شاء الله
بس انا مش مفهمتش حاجة خالص
انا فهمت العلاج بس
ومشكلة 5 لانها مشكلة الجهاز بتاعي ولله الحمد الكيسة مفتوحة علطول ومتسلطة عليها المروحة عشان مش عرفة كارت ايه ده بيسخن والكمبيوتر بيقفل لوحدة والمروحة بتبقي عيزة حد يزقها مش بتشتغل لوحدها
فالكيسة متربة اوووي واحشائها كلها بينة
ونفسي امسك الكمبيوتر ده ارميه علي اخر دراعي ههههههههههههههه بس يلا عشان بابا ميتحسرش عليه

سندس وأمل said...

يا على الإستغلال !!!!!!!

بصيت فيها إهى مش راضية تتعمل

كل لما أجى أدخل النك بتاع الأغنية

يقول لى يجب أن ينتهى العنوان بمجال

صالح مثالcom .net

والمجال اللى فى أخر الأغنية rar

أعمل أنا إيه بقى دلوقت!!!!!!!!!

"تسدق أنا غلطانة إنى أنا

بأسأل........."سندس"

سندس وأمل said...
This comment has been removed by the author.
جنّي said...

السلام عليكم


تقبال الله منا ومنكم الصيام والقيام ايمانا واحتسابا لوجه الله الكريم

وعفا الله عنا وعنكم في ليلة القدر

Unknown said...

احلى حياة :


هههههههههه

خلى مش عارفه حاجه ..كدا

لحد لما تطلعلك الشاشة الزرقا ساعتها حتعرفى كل حاجه

ههههههههههه

اه نسيت اقولك ان الجهاز لازم كل شوية تنضفية بالمكنسة بالكههربا او بالاستشوار

ههههههههههههه

على فكرة الموقع جامد جدااااااااااااا

شكرا ليكى

تحياتى

Unknown said...

احلى حياة :


معلش نسيت موقع جامد اووى

تعليم كمبيوتر برده


دوسى هنا

Unknown said...

احلى حياة :


معلش نسيت موقع جامد اووى

تعليم كمبيوتر برده


دوسى هنا

Unknown said...

سندس :

هدى نفسك انا حشرحلك كل حاجه ف مدونتك



سلام


نوسه وريمان فى هاكونا مطاطا said...

السلام عليكم

حمد الله ع السلامه
مش تغيب تانى بقه

اتفقنا؟

بجد درس مهم جدا جدا

جزاك الله خيرا

انا دايما على فكره متابعه مدونتك

بجد رائعه ومفيده جداااااا

Unknown said...

جنى :

شكرا ليك وانا سعيد بزيارتك

تحياتى

Unknown said...

حسام وريمان :


شكرا لمرورك والله انا مش كنت عارف اجيب لينك مدونتكم بس الحمد لله انتم جيتوا بنفسيكم

وشرفتونى طبعا

تحياتى

مش لاقية اسم said...

انتة قفشت لية يا استاذى

ماشى ان شاء الله نكمل المشوار
بس ياريت كل المواضيع تبقى جامدة كدة ها
ولما تختار ابقى قول علشان اوافق اولا اوافق ماشى
يلا سلاموز
استيل افتكاسة الجديد تحفة الف مبروك

محمد مارو said...

تسلم يا باشا ع ها المعلومات

Unknown said...

مش لاقية اسم :

مهو كدا انا مفهمتش لو الرد اه

سجلى ايميلى لو لا يبقا خلاص

لكن كدا انا مش فهمت ا حاجه خالص

سلاموز

Unknown said...

محمد مارو :

ايه يا عم

وحشتنى

فينك

الله يسلمك

خلينا نشوف بقا

سلاموز

مش لاقية اسم said...

عمر ابقى ابعتلى البوست ع الميل
وانا هشوف كدة
ربنا يسهل
ولو حضرك شايفة حلو مش لازم راى
كل سنة وانتة طيب

رندا said...

جيت اقولك

كل عيد وانت طيب وبخير

اللهم بلغنا رمضان المقبل يارب

وكل عام واسرتك بخير

رندا

Anonymous said...

العيد فرحة

كليك
كليك
كليك

:)

مها ميهوووو

الشريف / جمال طة said...

نصاب الشقق التمليك بالمعادى / محافظة القاهرة
الـــــى السيد المستشار / النائب العام
الى السيد اللواء / حبيب العادلى وزير الداخلية
الى السيد اللواء / أحمد جمال الدين
مساعد وزير الداخلية مدير ادارة تنفيذ ألأحكام
الى السيد اللواء / مدير مباحث أمن الدولة
الى السيد اللواء/ مدير مباحث ألأموال العامة

مطلـــــــــوب القبــــــض
علـــــى نصاب عائلـة الزينــــى

نصاب الشقق التمليك بزهراء المعادى / بالمعادى / بمحافظة القاهرة

المهندس / ايهاب فراج محمد ابراهيم الزينى

وهذا النصاب تم تأييد الحكم علية بالسجن فــى القضية رقم 9443 لسنة 2007 م جلسة 11/4 /2007 م وهـذا النصاب صادرا ضدة اكثر من سبعون حكما قضائيا

وعنوان سكنه وعنوان الشركة

شركة الزينى للتعمير 56 طريق مصرحلوان الزراعى / برج بدر أمام فندق المعادى
بطاقة رقم 27003211203839و النصاب يتنقل بين
مدينة 6 أكتوبر بمحافظة الجيزه

و مدينة المنصورة بمحافظة الدقهلية

ومركز بشبيش بطنطا بمحاظة الغربية

واليكم على سبيل المثال لا الحصر بعضا من القضايا المحكوم فيها على هذا النصاببالسجن وهــــى :ــ
ـقضية رقم 5124 لسنة 2007 م ثلاث سنوات جلسة 6/12/2007م
قضية رقم 4075 لسنة 2007م جلسة 3/12/2007 م
قضيه رقم 4073 لسنة 2007م جلسة 3/12/2007م
قضية رقم 28965 لسنة 2006 م جلسة 5/11/2007م
قضية رقم 32112 لسنة 2004 م جلسة 29/7/2007م
قضية رقم 13421 لسنة 2003م سنه حضورى جلسة 12/3/2005و

قضية رقم 5977 لسنة 2008حصر رقم 3316 لسنة 8002 ( ستة أشهر حبس ) بتاريخ 25/6/2008
قضية رقم 6098 لسنة 2008 حصر رقم 2906لسنة 2008 شهرين حبس بتاريخ 4/6/ 2008
قضية رقم 5978 لسنة 2008 حصر رقم 3039 لسنة 2008 / حبس 6 أشهر سجن بتاريخ 11/6/2008

قضيه رقم 6099لسنة 2008م حصر 2947لسنة 2008 ستة أشهر سجن جلسة 5/6/ 2008

قضية رقم 10030 لسنة 2008 حصر برقم 5979 لسنة 2008 سنــــــــــــــــة سجن جلسة 3/7/2008

بالاضافة الــــــى أربعة عشر حكما صدرت ضده باحكام بالحبس شهرا لسرقته التيار الكهربائى بعمارات الرقابة ألأدارية بالبساتين رقم 13 و 23



وماخفــــــــى كان أعظم

Unknown said...

مش لاقية اسم :


وانتى بالصحة والسلامة

Unknown said...

رندا :


كل سنه وانتى طيبة


شرفتينى ...

ياريت نشوفك تانى

تحياتى

Unknown said...

احسن تستاعل :


ههههههههههههه



والله انتى مشكلة


كليك كليك ايه بس هو حد قالك انى بعيد بالماوس معايا ...هههههههههههههههههههههههه

ماشى مقبولة


متغبييييش تانى

يلا سلاموز

Arb Magazine - مجلة العرب said...

مشكوور

Anonymous said...

generic xanax order xanax online free consultation - 2mg xanax vs 2mg klonopin

Anonymous said...

cheapest xanax buy xanax fast delivery - xanax and alcohol teenagers

Anonymous said...

xanax online what does xanax overdose feel like - xanax 2mg too much

Anonymous said...

buy alprazolam online no prescription 0.25 xanax and alcohol - can you order xanax online

Anonymous said...

buy tramadol cheap tramadol highest dosage - tramadol in pregnancy

Anonymous said...

buy tramadol online ordering tramadol online legal - buy tramadol 100

Anonymous said...

where can i order xanax online xanax overdose statistics - can xanax overdose kill

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage veterinary - legal buy tramadol online usa

Anonymous said...

generic xanax xanax order no prescription - xanax bars how much to take

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol tylenol high - tramadol for dogs how often

Anonymous said...

buy carisoprodol carisoprodol 150 - carisoprodol online purchase

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects 1 mg - what is xanax dosage for anxiety

Anonymous said...

buy tramadol online purchase tramadol com - buy tramadol online overnight cod

Anonymous said...

generic tramadol high on tramadol 50mg - tramadol high effects

Anonymous said...

cialis online buy cialis today - cialis reviews women

Anonymous said...

order tramadol online tramadol high buzz - dosage for tramadol 100mg

Anonymous said...

cialis online generic cialis mastercard - buy cialis online with paypal

Anonymous said...

xanax online xanax high effects - xanax withdrawal vertigo

Anonymous said...

order cialis online cialis coupon 30-day - ho comprato cialis online

Anonymous said...

buy cialis online secure tabs online cialis 20 mg - cialis free trial

Anonymous said...

xanax online xanax drug screen - 3mg xanax online

Anonymous said...

buy tramadol without rx tramadol hcl 50 mg vs hydrocodone - tramadol and high blood pressure

Anonymous said...

buy tramadol order tramadol online without script - tramadol 50mg yahoo

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol dosage use dogs - tramadol for dogs effects on humans

Anonymous said...

buy generic tramadol where to buy tramadol over the counter - buy tramadol montreal

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#about-us buy tramadol in europe - generic tramadol online no prescription

Anonymous said...

xanax generic cheap xanax 2mg - xanax 2mg purepac

Anonymous said...

http://bayshorechryslerjeep.com/#1833 xanax overdose how many pills - generic name for xanax

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription cod buy tramadol next day - order tramadol online without prescription

Anonymous said...

tramadol no rx buy tramadol online no prescription cod - buy tramadolcod fedex

Anonymous said...

buy tramadol cod buy tramadol free shipping - generic tramadol online

Anonymous said...

http://www.achildsplace.org/banners/tramadolonline/#1427 order tramadol no prescription - buy tramadolwith cod

Anonymous said...

Buy Tramadol Online buy tramadol cheap - buy tramadolno prescription overnight

Anonymous said...

انا اعشق كانون ونيكون …. ويأتي بعدهم سامسونج… .على كل حال، هذه التدوينه مفيده جدا وقد استفدت منها معلومات كثيرة جدا (: جزاكم الله كل خير..